Életmód és életmorzsák

Antiknapraforgó

Antiknapraforgó

Csodás kiállításmegnyitón jártam- "A fehér ötven árnyalata" avagy a komádi hímzés 50 éve

"A tojásírás élő hagyománya" című kiállítást is megtekinthettem

2022. május 04. - Antiknapraforgó

A Fekete Erzsébet Országos Komádi Hímzőpályázat kiállítása

 

2022.05.03-án 15 órakor volt a kiállítás megnyitója a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban. Mivel nagyon kedvelem a hímzést, illetve a népművészetet, elhatároztam, hogy megtekintem ez a csodásnak ígérkező kiállítást, illetve elmegyek a megnyitóra. A kiállítást megnyitotta, a vendégeteket köszöntötte a Múzeum nevében Dr. Czingel Szilvia (akitől a megnyitó után megkérdeztem, hogy szabad-e a kiállításon fotózni, és kedvesen azt válaszolta, hogy igen,most ezen a kiállításon szabad, amennyiben a közreadott képeknél feltüntetem, hogy azok hol és mikor készültek- így alább kedvcsinálónak mutatok néhány fotót melyeket telefonnal készítettem a kiállított csodás tárgyakról).

Nagyon örülök, hogy részt vehettem, mert valóban lenyűgöző a kiállítás, és az ünnepélyes megnyitón sok érdekes és értékes információt hallhattam a komádi hímzésről illetve történetéről Tóth Ferenc (Komádi város polgármestere) és Kolozsvári István (a Bihari Népművészeti Egyesület elnöke) tolmácsolásában. Az ünnepélyes hangulatot tovább emelte a komádi Csicseriborsó gyermek Citerazenekar fellépése a kiállításmegnyitón.

A komádi hímzés Hajdú-Bihar megyében a vászonhímzések körében a mai napig fennmaradt hímzés, mely a térségre jellemző, sajátos karaktereket, motívumkincset alakított  ki, őrzött meg. Fekete Erzsébet nevéhez fűződik a felfedezése és feltámasztása, és az Ő nevét viseli jelenleg az 1971-ben alakult szakkör (Fekete Erzsébet Hímző Kör, eredetileg Népi Díszítőművészeti Szakkör).

Komádiban kétféle hímzést is készítettek készítenek: az egyik a rusztikus vászonhímzés, a másik típus a könnyedebb, nagyon aprólékos, finom elemekből építkező fehérhímzés, amely a XIX. század végén terjedt el. A komádi  vászonhímzés ma használatos  motívumai a kelyhes, tulipános, szíves, rozmaringos, agancsos, babás, lóherés, bimbós, rákos, és  díszíthetik azsúrral vagy subrikával is.

Ámulattal csodáltam a kiállításon a szebbnél szebb alkotásokat. Csak gratulálni tudok minden alkotónak a meseszép munkáihoz! Köszönet a szervezőknek az ízlésesen megvalósított kiállításért.

Mivel a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban még néhány napig tart  "A tojásírás élő hagyománya" című kiállítás is, abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy megtekinthettem ezt a kiállítást is, amely nem kevésbé nyűgözött le. Elképesztően aprólékos, gyönyörűen díszített "hímes tojások" illetve húsvéti díszítések sokasága  gyönyörködtette szemeimet és lelkemet. A reprezentatív alkotói kiállítás bemutatja  a tojásírás múltját, a készítés technikai jellemzőit, valamint a ma élő hagyományőrző közösségek munkáját, és az oktatás lehetőségeit.

A komádi hímzés 50 éve kiállítás megtekinthető: 2022. május 3. kedd- június 10. péntek

Magyar Népi Iparművészeti Múzeum

1011 Budapest, Fő utca 6.

Szeretettel ajánlom megtekintésre mindkét kiállítást az érdeklődőknek!

(Halászné Magyar Márta)

 img_20220504_102112.jpg

img_20220503_214342.jpgimg_20220503_214249.jpgimg_20220503_214551.jpg

 img_20220503_214643.jpg

Fotók: 2022.05.03. Budapest, Magyar Népi Iparművészeti Múzeum (Halászné Magyar Márta- a kiállítás egyik látogatója)

süti beállítások módosítása