Életmód és életmorzsák

Antiknapraforgó

Antiknapraforgó

Ismét egy remek könyvet olvastam! Kerékgyártó István: Rükverc

2019. augusztus 02. - Antiknapraforgó

Egész pontosan: ezt a remek könyvet már sokadszor olvastam újra.

Néhány éve olvastam először Kerékgyártó István 2012-ben megjelent "Rükverc" című könyvét. 2 nap alatt végigolvastam, annyira tetszett, hogy képtelen voltam hosszabb szünetet tartani az olvasása közben.

Az elmúlt néhány év során többször elolvastam, nemrégiben ismét. Lenyűgözött már az első olvasáskor, és azóta is minden alkalommal. Engem mindig is az elgondolkodtató írások érdekeltek, a társadalmi kérdéseket és szociális témákat érintők pedig pláne.

Mikor barátaim kérik, hogy ajánljak nekik valami jó olvasnivalót az általam olvasottak közül, ezt a könyvet  sosem felejtem el megemlíteni. Azt tudják rólam, hogy amikor azt kérdezik, hogy "Miről szól?" csak a témát ismertetem, sosem állok neki elmesélni a tartalmat, legalábbis részletesen nem. Épp csak annyira, hogy ők is kíváncsiak legyenek rá és elolvassák. Most sem teszek másképp. 

A hajléktalanként elhunyt Vidra Zsolt története  szerintem nagyon tanulságos olvasmány. Ahogy a halálától visszafelé haladunk az időben és ismerjük meg sorra élete eseményeit és meghatározó momentumait, egyre inkább elgondolkodunk, hogy vajon lehetett volna-e másképp....Alakulhatott volna-e az élete szerencsésebben? Mennyire felelős saját maga a sorsa alakulásáért és mennyiben meghatározóak a körülményei? A családi háttér, a szülők személyisége, a társadalmi hovatartozásuk mekkora szerepet játszik a főszereplő sorsának alakulásában? Az akkori társadalmi berendezkedés, keretek, írott és íratlan szabályok, körülmények, nézetek mit és hogyan határoztak meg Vidra Zsolt életútjában? Alakíthatta volna a sorsát máshogyan, vagy az előre elrendeltetett? 

Ne feledjük: könnyű mások felett ítélkezni! Sokan oly magabiztosan rávágják egy-egy meghatározó döntéshelyzetben, hogy ezt vagy azt kellett volna tennie, választania. Azonban biztos az, hogy mi magunk ugyanolyan körülmények közt, az adott szituációban, melyben Vidra Zsolt volt, a leghelyesebb, leginkább logikus és kívánatos döntést tudnánk meghozni? Valószínűleg a hajléktalanok többsége nem direkt saját szabad akaratából lett hajléktalan, és  nem úgy tervezte az életét, hogy hajléktalan lesz. Nem ez az életforma szerepelt az eredeti álmai, vágyai és törekvései közt.

A 2013.januári színházi premier óta szerettem volna megnézni a színpadi változatot Budapesten. Hiába vadásztam rá jegyet, amint elkezdték árusítani azonnal elfogyott. 2015.decemberében végre megnézhettük (Katona József Színház, rendező: Máté Gábor) akkor sikerült nagynehezen jegyeket vásárolni az előadásra. Fergeteges volt!

Kicsit féltem,hogy esetleg "csak" könyvben jó-mint sok más mű, melyek könyvben jók, de színpadi változatuk nem. Aggodalmam szerencsére nem igazolódott: a Rükverc színpadi műként is remeknek bizonyult. Kiváló rendezés, remek színészek, hibátlan alakítás. A díszlet is telitalálat volt szerintem. Persze, könyvben számomra jobb, de a színpadi verzió is nagyon tetszett; úgy érzem, jól tettem, hogy először elolvastam és utána néztem meg színházban. Sajnálom, hogy most színházban már nem látható a fővárosban, szívesen megnézném ismét.

A könyvet továbbra is ajánlom mindenkinek olvasásra, már ha érdekel valakit szerény véleményem, hisz én csak egy egyszerű olvasó vagyok (csak felnőtteknek való ez az olvasmány szerintem).
Szociális területen tanulóknak illetve dolgozóknak pedig ha rajtam múlna én bizony kötelező olvasmánnyá tenném.

Én magam mivel már többször végigolvastam a könyvet, kijelenthetem, hogy minden alkalommal tetszett és mélyen elgondolkodtatott a történet.

Több művet is olvastam már a szerzőtől és engem mindig elvarázsol Kerékgyártó István írói stílusa, melyet zseniálisnak tartok.

 

[caption id="attachment_372" align="alignnone" width="150"] (Kép forrása: saját fotó)[/caption]

süti beállítások módosítása