Életmód és életmorzsák

Antiknapraforgó

Antiknapraforgó

Mörk Leonóra Asszonyom, édes úrnőm című könyvét olvastam.

2023. január 06. - Antiknapraforgó

Mörk Leonóra írásait nagyon kedvelem, legyen az akár újságcikk, akár regény. Korábban már elvarázsolt remek regényeivel, így amikor megláttam a könyvtárban az Asszonyom, édes úrnőm című művét, azonnal leemeltem a polcról. Nem csalódtam, remek olvasmánynak bizonyult. Nem szeretnék cselekményleírást írni, inkább azt mutatom be, hogy miért tetszett ez a regény, mi az ami nagy hatással volt rám a mű olvasása során.

A történet az ​1600-as évek elején játszódik. Mint ahogyan azt már megszokhattam a szerzőtől, most is történelmi tényeket vonultat fel, korhűen ábrázolva a helyszíneket, a társadalmi berendezkedést. Rávilágít a nők helyzetére az adott korban, a társadalmi osztályok jellemzőire, a szegény családba született gyermekek helyzetére. Kiválóan megjeleníti a hangokat, a zenét, a színeket, az illatokat; a szépséget a műalkotásokban és zeneművekben, és bizony helyenként a tudatlanság, a babonák, hiedelmek következményeit és az emberi kegyetlenséget, kapzsiságot is.

Nagyon tetszett, hogy az egyes fejezetek címe egy-egy gyógynövény neve, mert szerintem ez remekül illik a korhoz és a témához. Ugyanis azon kívül, hogy emberi sorsok és egy különleges szerelem bontakozik ki az olvasó előtt a történet által, a regényben nagyon fontos szerepet kap az akkori orvostudomány, az egészségügy jellemzői, valamint a korra jellemző betegségek és járványok. Nem elhanyagolható a történet szempontjából a vallás, egyház, illetve a papok szerepe, és ezt is kitűnően érzékelteti a szerző.

Mörk Leonóra pontosan, részletesen és könnyedén ábrázolja a karaktereket. Minden szereplőt felismerhetően láttam az olvasás során.

Dr. Jeszenszky János azonnal belopta magát olvasói szívembe becsületességével, egyenességével, tisztességes orvoshoz méltó viselkedésével, empátiájával, segítőkészségével, apai szeretetével és gondoskodásával, sőt később azzal is, hogy ő is esendő földi halandó. Johanna és Niccoló szintén végtelenül szerethető és szimpatikus számomra.

Az elfogadás, két ember között létrejövő feltétel nélküli szeretet bemutatása a regény főszereplői által csodálatosan sikerült ebben a regényben. Mint ahogyan az is, hogy mennyiféle lehet a szerelem.

" -Mit nem tudok? Szeretni? Azért, mert más vagyok, mint a legtöbb férfi?
Olyan közel hajolt hozzá, hogy az arcuk majdnem összeért.
- Johanna, a szerelemnek annyiféle formája van, ahányan élünk ezen a földön. Mindenki másképpen szeret. Maga is. Én is. De attól még szeretünk." (140. oldal) 

Véleményem szerint Mörk Leonórának remekül sikerült ebben a regényében is megteremtenie a teljes összhangot a történet, az adott kor, a szereplők és a mű nyelvezete között.

Érdekes és élvezetes, szórakoztató és kellemes, ugyanakkor az adott korról fontos információkat nyújtó, lenyűgöző olvasmánynak bizonyult számomra az Asszonyom, édes úrnőm című regény.

(Halászné Magyar Márta)

Kiadó: JAFFA KIADÓ ÉS KERESKEDELMI KFT.
Oldalak száma: 303
Kiadás éve: 2022
Ár: 3999 Ft

Mörk Leonóra Törött tulipánok című regényéről itt írtam:https://antiknapraforgo.blog.hu/2022/01/17/mork_leonora_torott_tulipanok_cimu_konyvet_olvastam

Mörk Leonóra Lány igazgyöngyökkel című művéről itt olvasható recenzióm:http://ekultura.hu/2020/12/05/mork-leonora-lany-igazgyongyokkel

 (Kép forrása: saját fotó)img_20230106_100242.jpg

süti beállítások módosítása