Életmód és életmorzsák

Antiknapraforgó

Antiknapraforgó

Ismét olvastam egy jó könyvet: Napsütötte Toszkána (Frances Mayes)

2020. február 13. - Antiknapraforgó

Már jóideje terveztem elolvasni a Napsütötte Toszkána című regényt.

Nemrég sikerült kikölcsönöznöm a könyvtárból.

Gyakorlatilag azonnal magával ragadott az olvasmány. Minden megvan ebben a könyvben ami a számomra szívet melengető: a családi, baráti beszélgetések, a szerettekkel együtt töltött minőségi idő, a finom ételek, az otthonos régi ház, a gyönyörű táj, rengeteg virág, elődeink tisztelete, nyugalom és béke, rengeteg napsütés.

Az egyik olvasós este, amikor már fájt a szemem a sok olvasástól és kénytelen voltam letenni a könyvet, azon gondolkodtam elalvás előtt, hogy jó választás volt-e az, hogy ennek a könyvnek az olvasását februárra időzítettem. Hisz sokak szerint amolyan nyári olvasmány. Azonban számomra pont az volt a jó, hogy napsütést varázsolt a téli, borongós napokba- még ha csak a képzeletemben is. Láttam magam előtt a nyíló virágokat, éreztem a kertben termő friss fűszernövények illatát, éreztem az olajfákból áradó nyugalmat, a napsugár melegét. A karácsonyi időszak, a tél leírása is szívetmelengető :) 

Persze, láttam a régi ház megvásárlása körüli nehézségeket, a felújítása közben mindent belepő port, törmeléket, köveket, elkorhadt gerendát. A szerző oly módon ismerteti a házfelújítás munkálatait és idegtépő perceit is, ami szerintem pontosan arra elég, hogy az olvasó át tudja érezni, hogy mivel járhatott a felújítás, de azért még ne vegye el a kedvét ezen részek olvasásától illetve attól, hogy esetleg ő maga is szívesen belevágna egy ilyen csodás régi ház felújításába ha lenne rá lehetősége.

Az biztos, hogy ennek a könyvnek az olvasása a testsúlyomra nézve nem tett jót, ugyanis folyton éhes voltam közben. Olyan érzékletesen ír Frances Mayes a toszkán konyha ételeiről, hogy azonnal kedvem lenne megkóstolni szinte az összes fogást amiről ír. A friss olívaolajjal készülő, sok paradicsomot, fokhagymát, bazsalikomot, oregánót, rengeteg friss salátafélét tartalmazó, grillen sütött húsokkal, raguval, igazi olasz tésztával készülő ételeket legszívesebben azonnal megkóstoltam volna. Hát még milyen finomak lehetnek ezek az eledelek a saját olajfaültetvényen termett, igazi toszkán kis olajsajtolóban feldolgozott napsütötte olajbogyóból származó olívaolajjal!

Látom magam előtt a vadrozmaringgal, levendulával szegélyezett utakat, a színpompás illatos rózsákat, fűszernövényeket, magas ciprusokat, gyönyörű tájat.

Ez az olvasmány számomra egy történelmi, irodalmi, művészettörténeti leírásokkal gazdagított regény útleírásokkal és ételreceptekkel.

Íme, néhány olyan részlet, gondolat a könyvből, mely teljes mértékben lenyűgözött:

"Ha racionálisan gondokodom, azt kell mondanom, hogy van szabad akarat, és van véletlen is, de az ösztöneim azt súgják, hogy minden bele van kódolva a sorsomba."

"Néhány üzletben házilag készített koszorúkat látunk- ennyi a dekoráció, plusz a betlehem a templomokban és a kirakatokban."Auguri,auguri", mondja mindenki, "minden jót". Senki nem siet, nincsenek karácsonyi csomagolópapír-árusok, nincs felhajtás, nincs mániákus ajándékvásárlási láz."

"Mostanában kezdem elhinni, hogy az istenek nem büntetnek meg, ha élvezem az életet."

"Most már biztosan tudom, hogy az északi ember által irigyelt olasz tulajdonságok, a gondtalanság, az arra való képesség, hogy szívüket-lelküket beleadva éljenek a pillanatnak, az etruszkok öröksége."

Az egyetlen dolog ami zavart engem, hogy az olasz szavak, kifejezések fordításáért mindig hátra kellett lapoznom a szótárhoz. Én jobban kedvelem, ha az olvasmányban rögtön az adott idegen kifejezés után zárójelben ott szerepel a fordítása illetve a magyarázata. Persze, nem kellene a szótárhoz lapoznom, ha tudnék olaszul. Azt hiszem, egy saját tulajdonú toszkánai nyaralóház kedvéért szívesen elsajátítanám legalább a legfontosabb olasz szavakat és kifejezéseket :)

Sosem jártam még Toszkánában, de a könyv által bemutatottak alapján szívesen látogatást tennék azon a vidéken, sőt, ha lenne pénzem rá én is szívesen vásárolnék ott a családomnak egy nyaralót. Lehet, hogy tényleg komolyan el kellene már kezdenem lottózni?!

A regény alapján készült, azonos című filmet még nem láttam, de a könyvben nem csalódtam, nagyon jó olvasmánynak bizonyult számomra. � �

img_20220210_183122.jpg

(Kép forrása: saját fotó) 

Egyik korábbi remek olvasmányomnak nem elhanyagolható szereplője szintén egy régi ház:

https://antiknapraforgo.cafeblog.hu/2020/01/08/ismet-egy-remek-konyvet-olvastam-�-anne-tyler-egy-spulni-kek-cerna-�/

 

süti beállítások módosítása