Életmód és életmorzsák

Antiknapraforgó

Antiknapraforgó

Pendely, bujdos, kacamajka :) Április 24. Idén (is) öltözz népviseletbe!

2019. április 10. - Antiknapraforgó

 

Mi a közös bennük? Pendely, kacagány, bujdos, mellyes, pruszlik, surc, ingujj, spanglis cipő, kacamajka, bujka, rékli, rámás csizma, perla, kaláris, bőgatya, pántlika. 

Kedves Olvasóm, tudod melyik mit jelent? Mi jut az ember eszébe ezeknek a szavaknak a hallatán? Igen, igen: a népviselet! :)  A sokféle népviseleti darab elnevezését hosszasan lehetne sorolni, biztosan mindenki felfedez köztük legalább néhány ismerősen hangzót. 

Mi a népviselet? A Magyar Néprajzi Lexikon így kezdi a népviselet leírását:

"népviselet: a falusi és mezővárosi parasztemberek, cívisek, pásztorok, esetleg kézművesek öltözete. Az emberi öltözet a legrégibb időtől kezdve nem csupán védte a beleöltözőt, hanem díszítette is és kifejezte társadalmi helyzetét."

2015-ben indult egy, szerintem remek kezdeményezés, melyről az interneten olvastam. Akkor utána néztem kicsit, hogy honnan, kitől ered ez a remek dolog. Az akkor 24 éves Hrágyel Dóra “Múltunk a jelenben, egy nap népviseletben” elnevezéssel indított magánkezdeményezést egy Facebook esemény keretében. (A magam részéről tisztelet és  köszönet Neki érte!)

Ennek az a lényege, hogy minden év április  24-én,  Szent György Napján  (a Népviselet Napján) mindenki aki a szívéhez közelállónak érzi, vegyen fel valamilyen népviseleti darabot vagy akár tetőtől talpig öltözzön népviseletbe. 

Számomra nagyon szimpatikus ez a kezdeményezés, így amikor értesültem róla, azonnal csatlakoztam. Azóta is minden évben eleget teszek a felhívásnak. Múlt évben például a farmernadràgomhoz fehér, népviseleti blúzt vettem fel, 4 soros perlát és hozzávaló fülbevalót viseltem, így mentem a munkahelyemre. 

Számomra csodálatos, gazdag, sokszínű a magyar népviselet. Érdemes megőrizni, viselni.  Szerencsére, évről évre egyre többen csatlakoznak a kezdeményezéshez.

Amennyiben kedves Olvasóm, számodra is kedves a népviselet, én is arra bíztatlak, hogy csatlakozz Te is: öltözz Te is népviseletbe ezen a napon idén (és minden évben) vagy viselj legalább egy, a népviselethez kapcsolódó ruhadarabot, ékszert a nap folyamán, utcán, munkahelyen, iskolában is :) �⚘ � � � � �

(Kép: saját fotó)

2019.04.10. Antiknapraforgó �

 

süti beállítások módosítása